Begagnathandelns klimatnytta i Europa

För första gången har Schibsted Media Group räknat ut miljöeffekten av begagnathandeln på fem av våra europeiska marknadsplatser.Under 2015 sparade Schibsteds användare i Europa 12,5 miljoner ton koldioxid genom att handla secondhand. Det motsvarar 1100 varv runt jorden med världens största passagerarplan. Tack vare en unik beräkningsmetod kan Schibsted visa vilken nytta Blocket och övriga köp- och säljsajter i Norge, Frankrike, Italien och Spanien gör för miljön.

Schibsted: klimatnyttan i Europa Schibsted: klimatnyttan i Europa

Resultatet bygger på en beräkning som IVL, Svenska Miljöinstitutet, genomfört utifrån statistik från fem av Schibsteds största marknadsplatser för begagnathandel. Tillsammans har dessa 46 miljoner unika besökare varje månad som alla bidrar till att minska miljöutsläppen.

Projektet går under namnet ”The Second Hand Effect” och är en del av Schibsteds hållbarhetsarbete.

– Att vi tillsammans med våra användare kan bidra till en bättre miljö och sprida kunskapen om begagnathandelns betydelse är en viktig del av Schibsteds samhällsansvar, säger Lena K Samuelsson, EVP Communications and CSR.

Metoden bakom beräkningarna bygger på antagandet att produkter som säljs och köps på marknadsplatserna ersätter produktionen och transporten av nya. Och att de sålda varorna inte blir avfall.

12, 5 miljoner ton koldioxid motsvarar också:

  • Årliga utsläppen från 1,5 miljoner européer
  • Att all trafik i Paris står still i tre år och fyra månader

The Second Hand Effect 2015 på Schibsteds största marknadsplatser i Europa, potentiellt sparade utsläpp:

  • Leboncoin, Frankrike: 7,1 miljoner ton CO2 = utsläpp från all trafik i Paris i två år månader
  • Subito, Italien: 3,4 miljoner ton CO2 = utsläpp från all trafik i Rom i 10 månader
  • Vibbo, Spanien: 0,7 miljoner ton CO2 = utsläpp från all trafik i Madrid i 2,5 månader
  • Finn, Norge: 0,5 miljoner ton CO2 = utsläpp från all trafik i Oslo i 10 månader
  • Blocket, Sverige: 0,8miljoner ton CO2 = utsläpp från all trafik i Stockholm i 1 år

Läs mer här!